Vreau să fondez, dar nu știu ce si cum să organizez

Nu știi ce proiect să organizezi?

Totul începe de la definiția de bază este: un proiect rezolvă o problemă sau o nevoie a unui grup țintă. Așadar hai să vedem cum putem identifica probleme și nevoie?

Înainte de toate,

ne bucurăm că ești pe această pagină și îți pui probleme despre cum să ajuți comunitatea. Aici îți vom da câteva idei și sfaturi pe cum să faci acest lucru.

 

Cum identific o nevoie sau o problemă în comunitatea mea?

În primul rând, identificăm comunitatea. În cazul nostru, al organizației Gutenberg, treaba asta e foarte clară. Grupul nostru țintă sunt vorbitorii de limba germană. Acest grup țintă se poate extinde și la persoanele interesate de cultura germofonă.

Dar ca să nu mergem foarte departe, putem începe o discuție cu colegii de clasă, școală sau cu alți vorbitori de limba germană din oraș. Începem să facem ceea ce facem deja foarte bine ca cetățeni români.

PASUL 1. – Ne plângem

Facem o listă cu ce nu ne convine în orașul, comunitatea sau școala noastră legat de interesele grupului din care și noi facem parte, a vorbitorilor de limba germană.

Propozițiile pe care le formulați, de preferat, să înceapă cu Lipsa…, Nevoia… sau mai pe zisul nostru, al tinerilor, ”e nașpa că…”

Dacă reușiți să identificați cel puțin un motiv de ce se întâmplă treaba aia nașpa, atunci e super. Hai să ne imaginăm că în lista voastră apar următoarele probleme identificate. Încercați ”să vă pângeți” mai calitativ și să nu le copiați de aici numai dacă chiar simțiți asta.

EXEMPLE

– Îi nașpa că nu prea vorbim germană între noi elevii (ca ne e rușine și nu avem cu cine să exersăm, etc.),

– Îi nașpa că germana nu e privită ca o limbă cool de către elevi (ca ne streseaza profa si tot ce e cool e pe engleza)

– Lipsa evenimentelor in limba germana la noi in oras. (nu am identificat nicio altă entitate care sa le organizeze sau nu comunica cu noi, tinerii)

– Lipsa interesului școlii pentru limba germana

– Lipsa unui centru de limba germană la noi în oraș, care să facă ore de limba germană pe gratis sau undeva unde putem învăța germană gratis

– Am vrea să ne conectăm la alți vorbitori de limba germană din România și nu numai

 

PASUL 2. – Sortăm

Sortăm din lista asta, lucrurile realiste de cele nerealiste. Ceva unde putem avea și noi un impact. Degeaba ne plângem că nu avem autostrăzi, că noi nu le putem construi. Nu noi decidem finanțarea învățământului, modul în care se dau legile, etc. You see the point here…

Apoi ne uităm la ce resurse avem.

Așadar să ne imaginăm că selectăm 1 punct. Voi puteți trece prin acest proces cu mai multe probleme.

Exemplu – selectăm una

– Îi nașpa că nu prea vorbim germană (ca ne e rușine și nu avem cu cine să exersăm), 

 

PASUL 3. Brainstorming de la negativ la pozitiv, YAY!

Pentru a putea schimba ceva, trebuie să gândim pozitiv. Așadar din această nevoie identificată (negativă), facem un brainstorming și identificăm un proiect, o activitate care ar putea rezolva această problemă (pozitiv). Adică trecem de la negativ la pozitiv. De obicei pot fi mai multe idei de proiect care sa rezolve aceeași problemă. Adunați cât mai multe, de obicei cele de la urmă sunt cele mai bune,

Problema trecută la pozitiv.

Cum am putea vorbi mai multă germană? 

– Ați putea începe de la voi, să țineți ședințele între voi în germană (pe cât se poate)

– Ca cei care vă urmează să nu aibă aceleași probleme ca voi, ați putea să faceți activități cu ei în limba germană, dar în a cool way.

– Prin evenimente care să implice limba germană

– Vrem să cunoaștem și alți vorbitori de germană

 

Hai să ne uităm la 2 exemple de proiecte in limba germană (pe scurt)

1. Seara de film în limba germană cu dezbatere (sau fără)

1.1 Filmul

Filme doar cu licență (nu, nu de pe Youtube și nici de pe Netflix)

Filmele cu licență sunt singurele filme pe care avem dreptul să el proiectăm. Partea bună e ca avem câțiva parteneri care ne pot ajuta pe partea aceasta. Cel pe care am dori să îl recomandăm este Institutul Goethe. Institutul Goethe are o lista de filme pe care le închiriază, iar prin parteneriatul pe care îl avem, putem să ne alegem o serie de filme pe care să le pună la dispoziția Gutenberg. Filmul se trimite prin curier, dacă este disponibil la momentul în care îl cerem și poate dura mai mult timp până ajunge în posesia voastră. Costurile pentru curier sunt acoperite de către noi.

Orice altă variantă de Online Stream, descărcat filme sau chiar Netflix, nu este legală pentru că nu deținem dreptul de a proiecta aceste filme.

La categoria conditii de utilizare, Netflix ne impune regulile în calupul „Dacă folosesc Netflix, sunt de acord să respect următoarele…”

”Serviciul Netflix și orice conținut vizualizat prin intermediul serviciului sunt pentru uz personal și necomercial, acestea neputând fi distribuite altor persoane din afara locuinței tale. […] Ești de acord să nu folosești serviciul pentru spectacole publice.

 

1.2 Locația

Fie că faceți proiecția într-o sală, într-o cafenea sau undeva afară, e important să vă gândiți că aveți nevoie de liniște pentru a se putea auzi bine, dar și pentru ca oamenii să nu fie distrași. De preferat ar fi să aveți o înțelegere scrisă pentru utilizarea spațiului, în special dacă o instituție publică. Veți avea nevoie de o cerere scrisă și aprobată. Apoi să nu uitați de scaune, pături sau perne dacă e pe jos sau Bean Bags (dreaming).

 

1.3 Tehnica necesară

1.3.1 – Videoproiector – Super important, încercați să faceți rost de la nivel local. Întrebați și la voi la școală sau de locația unde veți ține proiecția.

1.3.2. Boxe – Filmele mute, albe negru au cam ieșit din modă, deci veți avea nevoie de sunet. Încercați sistemul de sonorizare cu 2 – 3 zile înainte în locație să vedeți dacă se aude filmul.

1.3.3. Subtitrari în română sau engleză. De obicei filmele de la Goethe Institut vin cu subtitrări în limba engleză, fiți siguri că le setați

 

1.4. Promovarea

1.4.1. Afiș, imagine pt facebook event și dă-i să sune.

1.4.2. Event pe facebook, invite la event și share pe grupele claselor și ale școlilor din care faceți parte

1.4.3. Trimiteți niște invitații, la profesori, etc.

1.4.4. Orice altă idee de promovare ca să vă asigurați că vine lumea la proiecție.

 

1.5. Putting the puzzle together

Exemplu de Gantt 

 

2. Geheimnisse der Lehrer / Secretele meseriei de profesor (de germană și nu numai)

2.1 Locație

2.2. Invitat speaker / profesor

2.3. Cumparaturi si infrastructura necesara (videoproiector, boxe sau orice e nevoie)

2.4. Promovare, sa vina lumea