Wellbeing & Stil de viață sănătos – Ateliere nonformale pentru tineri

Anul:
2021
Participanți de la nivel:
Local
Organizat de:
Organizații studențești
Orașul :
Cluj-Napoca

Asociația Gutenberg vă invită să vă înscrieți la cel puțin unul din cele patru  ateliere nonformale pentru tineri din cadrul proiectului Wellbeing & Stil de viață sănătos!

Activitățile din cadrul proiectului sunt dedicate pentru tinerii cu vârste cuprinse între 14 – 30 ani. Proiectul se va desfășura în Cluj-Napoca (constând, atât în activități în format fizic, cât și în activități în format online), în perioada Octombrie 2021 – Septembrie 2022, vizând elevi de liceu, studenți și tineri absolvenți.

Scopul proiectului este de a educa și informa tinerii în privința unui stil de viață sănătos și a creșterii bunăstării acestora, precum și de a crește accesul la programe de formare de calitate, pe domenii precum: sănătate fizică, mintală, emoțională și relațională.

Atelierele sunt organizate de către echipa Gutenberg, cu o experiență de 12+ ani în domeniul proiectelor educaționale nonformale.
Aceste ateliere nonformale pentru tineri sunt susținute de traineri cu experiență în facilitarea nonformală de activități pentru tineri.

📝 Tematicile abordate

În cadrul activităților proiectului Wellbeing & Stil de viață sănătos se vor aborda următoarele 4 tematici:

Tema 1 – Sănătate fizică și nutriție

Sănătatea fizică cuprinde starea de bine resimțită la nivelul întregului corp, fără a resimți dureri. Acest tip de sănătate cuprinde totodată și capacitatea unui individ de a practica diverse exerciții fizice, de intensitate ușoară, moderată și mare, unde beneficiile sunt resimțite odată ce practicăm acel exercițiu pe perioade mai îndelungate și regulate de timp. În cadrul atelierelor, participanții vor învăța despre importanța unei relații sănătoase cu mâncarea și despre ce înseamnă o alimentație sănătoasă, dar care nu e restrictivă. Atelierele vor aborda și subiecte precum mituri legate de alimentație și relația strânsă dintre nutriție, convingerile despre mâncare și sănătatea psihică.

Tema 2 – Sănătate și bunăstare mintală

Sănătatea mintală reprezintă o stare de bine prin care individul își folosește cu succes abilitățile, face față stresului cotidian, lucrează eficient și productiv și este capabil să aducă o contribuție în societate (Organizația Mondială a Sănătății, 2014). În cadrul acestui atelier, vom învăța mai multe despre ce înseamnă sănătatea mintală și modurile în care ea ne influențează calitatea vieții și starea de bine. Vom deveni mai conștienți de importanța acesteia și de impactul negativ pe care tulburările mintale îl pot avea asupra noastră atât ca indivizi, cât și asupra celor apropiați nouă. Un subiect important din cadrul atelierelor va fi identificarea câtorva strategii eficiente de îmbunătățire a sănătății mintale. În plus, se va accentua importanța destigmatizării tulburărilor mintale, deoarece acestea reprezintă o problemă cu care se confruntă cel puțin unul din cinci tineri între 9 și 17 ani, iar noi, ca societate, este ideal să privim cu înțelegere și empatie această situație, dacă dorim să contribuim la schimbarea ei.

Tema 3 – Sănătate și bunăstare emoțională

Emoțiile sunt o parte normală și importantă a vieții fiecărui individ. Oricât de folositoare ar fi, emoțiile nu sunt întotdeauna plăcute sau ușor de gestionat. Lipsa cunoștințelor și abilităților emoționale duce la comportamente nesănătoase, cum ar fi ignorarea sau suprimarea emoțiilor. Aceste comportamente favorizează dezvoltarea depresiei și anxietății (Mund & Mitte, 2012). Prin metode validate științific (Gross, 2002), participanții la ateliere își vor dezvolta reziliența în fața stresului și capacitatea de a gestiona eficient emoțiile de zi cu zi. De asemenea, vor învăța despre metode de diminuare a riscului de dezvoltare a afecțiunilor emoționale și vor deprinde abilități interpersonale. Astfel, atelierele de educație emoțională contribuie la creșterea bunăstării generale.

Tema 4 – Educație sexuală și relațională

Conform Organizației Mondiale a Sănătății (WHO, 2010), sănătatea sexuală implică nu doar absența aspectelor negative (sarcini nedorite, boli cu transmitere sexuală), ci și existența experiențelor sexuale pozitive și a relațiilor sănătoase. În cadrul atelierelor, participanții vor învăța că sexualitatea nu trebuie să fie un subiect tabu. Câteva dintre subiectele abordate sunt relațiile sănătoase versus nesănătoase, consimțământul, comunicarea nevoilor și limitelor personale și sexuale. Activitățile au la bază recomandările internaționale cu privire la dezvoltarea programelor de educație sexuală (U.N. Women & UNICEF, 2018).

🗣️ Ateliere nonformale pentru tineri – Cine sunt trainerii?

Nane Varga

Nane

Nane Varga este absolventa unor programe de licență și de masterat în domeniul Sănătății Publice, programe regăsite în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității Babeș-Bolyai. Încă din primii ani de studii și-a îndreptat atenția spre bunăstarea, siguranța și sănătatea copiilor. A lucrat în domeniul studiat în diverse programe educaționale atât cu copii de vârstă preșcolară, cât și cu elevi de liceu sau studenți, încercând să aducă un impact pozitiv asupra comunității în care trăiește, ajutând copiii, elevii cât și studenții să își conștientizeze și atingă potențialul. Ariile ei de interes sunt reprezentate de siguranța fizică a copiilor, educația acestora cât și de o nutriție adecvată.

Dori

Ioana-Teodora Țoc este studentă în anul II la masteratul de Tehnici psihologice pt. controlul comportamentului şi dezvoltarea potenţialului uman din cadrul Facultății de Psihologie al UBB Cluj. De asemenea, este și profesoară de științe umaniste în cadrul Royal School în Transylvania. De-a lungul ultimilor patru ani, Teodora și-a dedicat viața profesională domeniului psihologiei și educației, deoarece obiectivul ei principal în viață este să îi ajute pe ceilalți să se dezvolte, să învețe, să se cunoască mai bine și să își atingă potențialul. Pe plan personal, ea este pasionată de citit atât literatură științifică, cât și beletristică, de călătorit, învățat limbi străine și proiecte caritabile. În ceea ce privește acest proiect, ea dorește să contribuie la răspândirea importanței sănătății mintale prin intermediul experienței ei clinice, academice și de voluntariat ca și trainer de educație non-formală.
Teodora Țoc
Dora Morar

Dora

Dora Morar-Bolba are 22 de ani și este masterandă în psihologie clinică în Bonn, Germania. În cei trei ani de licență, a acumulat cunoștințe de bază în psihologie și a deprins abilități în domeniul cercetării și consilierii. În ultimul an, a oferit asistență psihologică într-o școală unde a asistat adolescențiii care aveau dificultăți, ajutându-i să facă față provocărilor academice și sociale. A oferit un training în grup pentru îmbunătățirea concentrării și a lucrat individual cu adolescenții. De asemenea, Dora este voluntară într-o organizație globală, Dragonfly Mental Health. În cadrul acesteia, ea ajută la dezvoltarea și facilitarea de programe educaționale menite sa crească bunăstarea mintală a oamenilor din domeniul academic.

Ștefana

Ștefana Rarău este absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În prezent, este masterandă la specializarea Psihologia Sănătății Publice și Clinice. Are o experiență de peste 4 ani în domeniul susținerii atelierelor și cursurilor pentru copii, adolescenți și studenți. În cadrul unui curs de Consiliere pentru sănătatea sexuală, a realizat un proiect intitulat „Educația sexuală centrată pe competențe interpersonale și aspecte pozitive ale sexualității” și își propune să implementeze cunoștințele despre acest domeniu în atelierele pentru liceeni și studenți.
Ștefana Rarău
Andreea Pal

Andreea

Andreea Pal este absolventă a facultății de Psihologie și, în prezent, studentă în anul II la masteratul de Psihologia Sănătății Publice și Clinice, UBB. Primul workshop despre Sănătate Sexuală l-a susținut în 2016, ca voluntară a Crucii Roșii. De atunci, profită de orice oportunitate pentru a purta discuții pe astfel de teme importante cu copiii și tinerii din România și pentru a se implica în proiecte care să vină în sprijinul și să promoveze starea de bine a acestora. Ca activitate profesională, Andreea este terapeut pentru copii și adolescenți cu TSA și este implicată în cercetări care vizează adversitatea în copilărie și consecințele pe termen lung ale acestora, cu accent pe importanța prevenirii lor.

👩‍🎓 Cui se adresează acest proiect?

În cadrul acestor ateliere nonformale pentru tineri, ne propunem să sprijinim activ 80+ tineri din Cluj-Napoca cu vârste cuprinse între 14-30 de ani – aceștia putând fi elevi de liceu, studenți, proaspăt absolvenți, dar nu numai.

Toate activitățile din cadrul proiectului sunt accesibile oricui își dorește participarea și se încadrează în grupul de vârstă vizat.
Participarea este gratuită și nu este restricționată de niciun criteriu ce poate afecta integritatea și demnitatea umană. În permiterea accesului participanților la activitățile din program nu sunt discriminate în niciun fel persoanele interesate, pe criterii de sex, etnie, religie, orientare sexuală, economice, culturale, persoane cu capacități de învățare sau sociale reduse.

🎯Selecția participanților:

Primele ateliere nonformale pentru tineri din cadrul proiectului se desfășoară în perioada Noiembrie 2021, în zile și intervale orare stabilite de comun acord între participanți și organizatori.
În urma selecției grupelor de participanți și a disponibilității locurilor pentru fiecare dintre acestea, există posibilitatea să existe modificări pentru perioadele de organizare, însă acestea vor fi comunicate din timp și vor fi agreate cu participanții.

🏠 Unde au loc atelierele?

Aceste ateliere nonformale pentru tineri se vor desfășura în format fizic – respectând toate normele și reglementările aflate în vigoare în momentul desfășurării, așa cum sunt acestea valabile și în contextul oricărei instituții de învățământ liceal sau universitar.

Notă importantă legată de situația epidemiologică:

Participarea la activitățile în format fizic din cadrul proiectului este condiționată de respectarea condițiilor dispuse în Hotărârile Comitetului Național pentru Situații de Urgență. Astfel conform HOTĂRÂRII nr. 70 din 16.09.2021 pot participa persoane vaccinate împotriva  virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete  de vaccinare, persoane care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția  cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui  test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore,  respectiv persoane care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară  confirmării infectării cu SARS-CoV-2 și vor fi asigurate măsuri pentru purtarea măștii de  protecție și o suprafață de minimum 2 metri pătrați pentru fiecare persoană.

📝 Înscrieri

Participarea la aceste ateliere nonformale pentru tineri din cadrul programului pentru fiecare participant doritor este GRATUITĂ.
Este însă necesară înscrierea prin intermediul formularului de participare de mai jos.

📧 Contact

Dacă doriți mai multe detalii, vă stăm la dispoziție pe adresa de e-mail: [email protected].
Urmărește-ne pe Facebook pentru a fi la curent cu toate noutățile pe care le avem și vizitează site-ul nostru pentru a descoperi mai multe proiecte pentru copii și tineri!

❤️ Sprijin

Acest proiect este organizat prin intermediul Asociației Gutenberg – Organizația studenților vorbitori de limba germană, din Cluj-Napoca, și este finanţat prin programul Corpul European de Solidaritate, al Comisiei Europene (www.suntsolidar.eu).

Acest proiect și toate comunicările și materialele din cadrul acestuia nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Uniunii Europene. Proiectul de față reflectă numai punctul de vedere al organizatorilor, iar Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor comunicate.

Corpul European de Solidaritate urmărește să promoveze solidaritatea, una dintre valorile fundamentale ale Uniunii Europene, în principal prin voluntariat, pentru a spori implicarea tinerilor și organizațiilor în activități de solidaritate de calitate.