Cele 6 etape ale unei sesiuni de training

Urmărirea și respectarea absolută a etapelor de susținere a unei sesiuni de training este esențială pentru un workshop organizat și cu rezultate pozitive.

Despre importanța structurii

Conform site-ului Wikipedia, conceptul de training se referă la dezvoltarea abilităților și cunoștințelor individului, necesare îndeplinirii mai eficace a unor sarcini sau a procesului de evoluție personală. În urma unei sesiuni de training, participantul trebuie să însușească cel puțin 80% din materia predată. Acest lucru se întâmplă atunci când cursul este logic structurat, iar atenția participanților și interacțiunea cu aceștia rămâne la un nivel ridicat constant. Despre cum putem face acest lucru veți descoperi în continuarea acestui articol.

Prezentarea unui volum mare de informații și practici unui public sub forma de workshop, cu certitudine necesită urmărirea unei structuri logice pentru ca informațiile să fie mai ușor de asimilat, iar practicile de însușit. Un workshop în mediul offline este mai ușor de susținut, deoarece are loc o interacțiune fizică, îi poți vedea pe toți și, la rândul tău, ești văzut. Pentru ca o sesiune de training să meargă conform planului și să atingă obiectivele prestabilite, este nevoie de o structură. Structura pentru o sesiune de training este formată din 6 etape. Aceste etape sunt valabile pentru organizarea unei sesiuni de training atât în mediul offline, cât și online.

Mai mult, o sesiune de training în mediul online poate fi o provocare pentru majoritatea trainerilor, deoarece, în primul rând, participanții se află într-un mediu confortabil pentru ei, ceea ce nu e tocmai cel mai bun lucru, fiindcă aceștia își pot pierde rapid atenția, astfel, există riscul ca interacțiunea la curs să fie scăzută. Pentru ca workshop-ul să meargă bine cap-coadă este nevoie, în primul rând, de o structurare a cursului în sine, de la salut până la sesiunea de feedback de la sfârșitul cursului. 

Cele 6 etape ale unei sesiuni de training

Încălzirea / cunoașterea grupei

Încălzirea sau cunoașterea grupei este prima etapă a unei sesiuni de training, deoarece, astfel, te asigură că participanții se deconectează de la activitățile anterioare și se alătură mental sesiunii curente. 

Organizarea unei astfel de activități ajută la crearea de conexiuni, permite întregului grup să se cunoască, atât participanții, cât și facilitatorii, și contribuie la o atmosferă primitoare în sesiune încă de la început.

Un instrument online potrivit pentru încălzire este Padlet, o platformă online care ne permite să creăm o tablă cu o hartă interactivă, unde participanții se pot poziționa în timp real.

Transparența

Transparența este cea de-a doua etapă a unei sesiuni de training și se referă la o discuție deschisă la începutul oricărui curs despre așteptările ambelor părți. Înainte de a trece la orice subiect, participanții ar trebui să fie întrebați ce se așteaptă să învețe pe subiectul workshop-ului, ce vor de la facilitator sau profesor, chiar și ce se așteaptă de la colegii lor. În acest moment, și facilitatorul sau profesorul trebuie să comunice ce dorește să obțină până la finalul sesiunii/sesiunilor și care sunt așteptările lui/ei de la participanți.

Scopul împărtășirii așteptărilor la începutul oricărei călătorii educaționale este de a înțelege mai bine grupul și de a adapta, ajusta conținutul, dacă este necesar. Ar putea fi un instrument foarte bun pentru a stabili obiective și a măsura dacă acestea au fost atinse sau nu. De asemenea, discutarea așteptărilor creează un spațiu primitor și deschis pentru viitoarele secvențe ale seminarului.

Introducerea în temă

Pentru a asigura o tranziție fluidă și ușor de urmărit către subiectul seminarului, putem adăuga o activitate scurtă de introducere în temă. Metoda trebuie utilizată poate fi o întrebare deschisă, ca de exemplu: la ce te gândești când auzi tema seminarului? Scopul este ca prin această secvență să ducem grupul încet spre subiectul principal

Etapa de conținut

În această secvență ajungem la esența informațiilor pe care dorim să le transmitem grupului cu care lucrăm. Majoritatea contribuțiilor informaționale în această etapă vin din partea profesorului, însă nu trebuie să uităm că transmiterea de conținut nu trebuie să fie unidirecțională și trebuie să creăm cadrul pentru cursanții noștri de a contribui în orice secvență.

Etapa de transfer și aplicare practică

În această etapă, participanții ar trebui să facă ceva pe cont propriu sau să prezinte, să rezume în propriile cuvinte ce au reținut, învățat, ce i-a impresionat sau ce le-a cauzat dificultăți. Scopul unei astfel de secvențe este de a crea spațiul pentru toți participanții să folosească și aplice în vreun mod informațiile recent primite.

Etapa de cool-down, check-out și feedback

Metodele din această fază ar trebui să se concentreze asupra reflecției și analizei critice, starea de spirit este destul de liniștită, atentă, formatorul trebuie să dea dovadă de răbdare și chiar să aștepte minute în tăcere pentru ca participanții să răspundă sincer. Pe de o parte, participanții trebuie să ofere feedback cu privire la conținut („Ce iau cu mine din acest seminar?”), iar pe de altă parte, trebuie să analizeze atelierul în general („Ce ar trebui să învețe / să facă mai bine formatorul?”).

Recomandări

În plus, pentru buna organizarea și funcționare a unei sesiune de training online luați în considerare următoarele aspecte:

– Ne asigurăm că avem o conexiune bună la internet și pregătim câteva scenarii de rezolvare a problemelor tehnice în avans, în caz că vor apărea ceva defecțiuni.

– Ne adresăm participanților direct, îi abordăm după numele lor și nominalizăm oricând avem nevoie de implicare din partea lor.

– Comunicăm de la începutul cursului faptul că vom folosi camera video, atât facilitatorul, cât și participanții. Pentru a evita monologul în fața unui ecran negru și pentru a ne asigura că și participanții noștri se conectează la curs și grupă, putem menționa de la bun început că participarea la curs presupune folosirea camerei video. 

– Creăm spațiu pentru contribuția individuală și comunicare bilaterală, mai exact: integrăm secvențe în care există loc de dezbateri, de exprimarea propriei opinii sau chiar de contribuții în procesul decizional. Implicarea individuală poate crește considerabil atunci când participanții sunt implicați în activități în care au spațiu de desfășurare și nu există doar varianta de corect/greșit.

– Asigurăm interacțiunea între participanți, deoarece un curs reușit nu face referire doar la existența unei interacțiuni între participant și facilitator, ci și interacțiuni între participanți. Astfel, trebuie create momente în care această interacțiune are loc.

În concluzie, succesul unei sesiuni de training depinde în foarte mare măsură de o structură bine pusă la punct, o structură formată din 6 etape care descriu activitățile și resursele folosite pentru facilitarea procesului de predare-învățare-evaluare în cadrul workshopului. 

Mai mult, citește și aceste articole pentru a descoperi mai multe informații utile despre procesul de predare-învățare-evaluare în mediul online: